Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.
Télen autózni azért kíván felkészülést, mert a jóidős időszakhoz képest máshogy viselkedik a jármű, máshogy hat a környezet, mást tartogatnak az utak (és a többi közlekedő). Pár pontban összegyűjtöttük, hogy mire is gondolunk!
1. Nem indulunk el, amíg nem tiszta az üveg – hidegben lefagyhatnak, deresedhetnek az autó üvegfelületei. Az üvegeket le kell tisztítani indulás előtt, a szélvédőt és az első ablakokat, visszapillantó tükröket mindenképp. És hogy mivel: ami a legjobban bevált! Kaparó, jégoldó, állófűtés, szélvédőfűtés: majdnem mindegy, csak biztonsággal átláthatóak legyenek az üvegfelületek.
2. Nem mosunk szélvédőt, amíg nem melegedett fel az üveg – a hidegben huzamosan álló autó átveszi a környezete hőmérsékletét. Tehát ha fagy, a kocsi is fagyos. Ezért indulás után kerülni kell a szélvédőmosó használatát, mert bizony még a fagyálló szélvédőmosó is felfagy a hideg üvegre. Mindez a benzinkútnál való ablakmosásra is igaz, hideg kocsi hideg szélvédőjét mosás után újra lehet jégteleníteni!
3. Nem nyomunk padlógázt a hideg motornak – legyen bármilyen ultramodern motor és varázskenőanyag az olaj, ha nem elektromos a kocsi, hanem belsőégésű motor hajtja, akkor hidegen nem padlózzuk neki. A motorok a kopás javát hidegüzemben szedik össze. Igazán, ha már melegnek mutatja a műszer a hűtőfolyadékot, akkor is azután pörgethető lelkesen a motor, ha már a fűtés is jó meleget fúj.
4. Alacsony fordulaton sem kínozzuk – igen, tudjuk, hogy most azt tanítják, és azt mutatják a „váltásjelzők” is, hogy minimális fordulatszámon váltsunk el, de hideg motornál ezt is kerülni érdemes. Dízelt 1500 f/perc, benzinest 1800 f/perc motorfordulat alatt ne váltsuk el hidegen.
5. Amíg nem tudjuk mennyire tapad a gumi, addig nem csinálunk hirtelen manővert, nagy fékezést – amíg elindulás után nem tapasztaltuk meg milyenek az útviszonyok, addig érdemes kerülni a hirtelen kormánymozdulatokat, vagy a kicentizett fékezéseket. Előbb derüljön ki, hogy tapad az aszfalt: és a gumi is melegedhet (a súrlódástól és a folyamatos alakváltozástól melegszik be a gumi, és üzemmelegen (vagy csak nem teljesen hidegen) jobban tapad, mint elsőre elindulva).
A hólánc használatról
A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.
A hólánc használatról
A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.
Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?
Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.
Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?
Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.
Az erős szél veszélyei
Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon. Elsősorban nyílt terepen, országutakon, autópályákon okozhat kellemetlen pillanatokat a sofőröknek.
Az erős szél veszélyei
Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon. Elsősorban nyílt terepen, országutakon, autópályákon okozhat kellemetlen pillanatokat a sofőröknek.
A „Látni és látszani” elv aktív figyelmet is kíván
Tudni kell jó használni az autó világítóeszközeit, akinek ez nem megy, az a helytelen lámpahasználattal zavarhatja a többi közlekedőt.
A „Látni és látszani” elv aktív figyelmet is kíván
Tudni kell jó használni az autó világítóeszközeit, akinek ez nem megy, az a helytelen lámpahasználattal zavarhatja a többi közlekedőt.
A köd
Sokan, sokszor elmondták már, hogy az autózás veszélyes üzem. Ez különösen igaz rossz látási viszonyok között, főképp, ha ezt a kiszámíthatatlan köd okozza.
A köd
Sokan, sokszor elmondták már, hogy az autózás veszélyes üzem. Ez különösen igaz rossz látási viszonyok között, főképp, ha ezt a kiszámíthatatlan köd okozza.
Legyen tiszta a szélvédő
A hideg, ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.
Legyen tiszta a szélvédő
A hideg, ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.
Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban
A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.
Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban
A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.
Ha síszezon, akkor tetőbox
13 tetőboxot tesztelt a legismertebb német autóklub az ADAC. A sítúrák elvárásaiból indultak ki.
Ha síszezon, akkor tetőbox
13 tetőboxot tesztelt a legismertebb német autóklub az ADAC. A sítúrák elvárásaiból indultak ki.